Domov >  Energia

Quinua


Chenopodium quinoa Willd.
 
Strava, ktorá lieči.



Quinua je nazývaná "zrnkom Ánd" a počiatky jej pestovania sa datujú na 3.000 rokov p.n.l.
Inkovia, ktorí ju konzumovali  sa preslávili svojou veľkou fyzickou aj psychickou výdržou. Uctievali túto rastlinu ako svätú a nazývali ju "Matkou obilia". Je známa aj ako "ryža Inkov".
Táto jednoročná rastlina so širokými listami dorastá podľa druhu a podnebia do výšky 0,80 až 3 m. Rastie a dozrieva v priebehu 6-7 mesiacov v klimatických podmienkach charakteristických pre Andy. Drobné kvety sa vyskytujú vo farbe šedo bielej, žltej, ružovej, červenej či fialovej.
Používané plody sú malé, okrúhle, sploštené zrnká, ktoré sa varia ako ryža. Obsahujú saponíny, ktoré spôsobujú ich horkú chuť. Horkosť sa dá však odstrániť umývaním a lúpaním. Po umytí je potrebné ich rýchlo vysušiť lebo Quinua veľmi rýchlo vypúšťa klíčky. (Tieto klíčky sú vysoko cenené priaznivcami surovej stravy.)
Quinua obsahuje množstvo zložiek potrebných k správnej funkcii organizmu. Mimo vitamínu A, C, B1, B2, B6, B9 a E, stopových prvkov ako fosfor, draslík, horčík, vápnik, železo, meď a zinok. Quinua obsahuje základné aminokyseliny ako leucín, izoleucín, lyzín, metionín, fenylalanín, treonín, tryptofán, valín a histidín.
Esenciálne aminokyseliny nedokáže telo samo vyrobiť, ale sú dôležité  pre život a musia byť dodávané potravou:
Histidín je dôležitý pre deti, východisková látka nervového prenášača histamínu, dipeptidu karnozínu a homocarnosinu.
Izoleucín chráni svaly pred odbúravaním.
Leucín môžu svaly využiť pre pokrytie svojich zásob pri zvýšenej energetickej spotrebe, východisková látka enkefalínov (obmedzuje bolesti, podobne ako endorfíny), urýchľuje hojenie pokožky a zlomenín kostí.
Lyzín pôsobí proti vírusom, je potrebný k tvorbe karnitínu, stimuluje tvorbu kolagénu, chrupaviek a spojív.
Metionín je východzia látka cysteínu, kreatínu a karnitínu, zvyšuje hladinu glutatiónu, znižuje celkový cholesterol a LDL-cholesterol.
Fenylalanín je základnou látkou tyrozínu, zlepšuje náladu, zvyšuje bdelosť. Je hlavná surovina k tvorbe kolagénu.
Nedostatok treonínu spôsobuje ukladanie tuku v pečeni. Zároveň je dôležitou zložkou kolagénu a posilňuje imunitný systém.
Tryptofán, ako východisková  látka nervového prenášača serotonínu, má upokojujúce účinky.
Valín ovplyvňuje absorpciu niektorých nervových prenášačov v mozgu.

Quinua môže zastúpiť v potrave mäso.

Obsiahnuté fytoestrogény pomáhajú pri:
vstrebávaní vápnika,
bráni vzniku osteoporózy,
podpore liečby rakoviny prsníka,
obehových ťažkostiach
a nepríjemných prejavov menopauzy.
Podľa peruánskej tradície Quinua rozohrieva a posilňuje celé telo, kosti a svaly. Bohatstvo obsiahnutých zložiek v tejto rastline robí stravu neobvykle cennú, odporúčanú aj alergikom a osobám precitliveným. Odporúča sa aj pri bezgluténovej diéte.
Quinuu môžeme užívať bez obmedzenia. Ako vysoko energetická strava je súčasťou potravy kozmonautov.
V niektorých reštauráciách Európy aj USA je podávaná ako exkluzívna potravina. Môžeme ju pripravovať vo forme zrniek ako kašu, praženú múčku k zahusťovaniu polievok a omáčok, alebo po rozmiešaní v tekutine ako nápoj.
AKO ZAUJÍMAVOSŤ :
Quinua vo vlhkom prostredí pomerne rýchlo vypúšťa klíčky, čo určite ocenia najmä priaznivci surovej stravy.
Surová múka Quinua je užívaná k príprave cestovín, pečiva, koktailov a možno ju zmiešať aj s inými druhmi múky.
Obsah aminokyselín robí z Quinui potravinu mimoriadne cennú pre náš organizmus.


© Uncaria ČR. Všetky texty sú nami spracované, nie odkopírované z internetu a sú duševným vlastníctvom spoločnosti UNCARIA SR.
Ak nájdete ich prepis, vcelku alebo v častiach, na internetových stranách iných spoločností a nie je uvedený zdroj informácií, jedná sa vždy o neetické a neprofesionálne správanie a dokonca porušenie autorských práv.




 
 


Používa sa pri problémoch s:
Energia  /  Cholesterol  /  Klimaktérium  /  Mozog, pamäť  /  Nervová sústava  /  Osteoporóza  /  Revitalizácia  /  Posilnenie organizmu
Späť